Monday, February 21, 2011

Peranan Guru LINUS dan Pengoperasian Program LINUS

1.        Peranan Guru LINUS:
                          i.          Mengikuti kursus LINUS
                        ii.          Melaksanakan kursus dalaman kepada semua guru
                       iii.          Melaksanakan Saringan 1,2 dan 3 bagi Lisan dan Tulisan
                       iv.          Mengumpul data dan mengenalpasti murid LINUS
                        v.          Melaksanakan Diagnostik dan menganalisa dapatan Ujian Diagnostik
                                     (Rujuk Lampiran 3a : Bahasa Melayu dan Lampiran 3b : Matematik)
                       vi.          Mentadbir kelas dengan baik
                     vii.          Sentiasa mengadakan perbincangan dengan FasiLINUS
                    viii.          Melaksanakan Diagnostik (Rujuk Lampiran 3a : Bahasa Melayu dan Lampiran 3b : Matematik)
                       ix.          Menfailkan data
                        x.          Sentiasa mendalami kaedah pengajaran dan pembelajaran yang berkesan


2.        Peranan Guru Matematik/Guru Bahasa/Guru Pemulihan:
                          i.          Mengikuti kursus dalaman LINUS
·            Dikendalikan oleh guru LINUS
                        ii.          Membantu melaksana dan menyelaras Saringan 1 pada bulan Mac
                       iii.          Mengenal pasti murid-murid LINUS yang tercicir dalam arus perdana
                       iv.          Membantu guru LINUS secara langsung dan tidak langsung dalam penyediaan bahan bantu mengajar untuk murid LINUS
                        v.          Membantu guru LINUS untuk mengenal pasti murid LINUS tegar
                       vi.          Merancang jadual waktu untuk murid LINUS tegar
                     vii.          Mengajar murid LINUS tegar
                    viii.          Menjalankan Ujian Diagnostik untuk murid LINUS tegar


3.        Peranan Pentadbir Sekolah:
                          i.          Mengenal pasti dan melantik guru LINUS
                        ii.          Membentuk Jawatankuasa Kerja di sekolah –letak dalam fail dan pamerkan di pejabat dan bilik guru. (Rujuk Lampiran 4)
                       iii.          Melantik AJK Kerja LINUS (Surat Lantikan)
                       iv.          Menyediakan fail
1.    Fail Induk
       -               Carta Organisasi
       -               Ahli Jawatankuasa
       -               Minit Curai
       -               Laporan
       -               Minit Mesyuarat
       -               Carta Proses Kerja

2.    Fail Keputusan Saringan
       -               Analisa Keputusan Saringan
       -               Borang Skor Individu murid LINUS

3.    Fail Murid
4.    Fail Konsep

                        v.          Membuat perancangan tahunan – setiap sekolah mesti ada
                       vi.          Mencetak soalan saringan
                     vii.          Menghantar analisis keputusan saringan pada akhir bulan Mac, Jun dan September kepada PPD 
                    viii.          Memantau pelaksanaan program LINUS di sekolah sendiri dan menjalankan tindakan susulan
                       ix.          Memberi motivasi kepada guru LINUS
                        x.          Bekerjasama dengan erat antara pentadbir dan ibu bapa/PIBG


4.        Penyeliaan/Pemeriksaan Peringkat sekolah
                          i.          Guru Besar
                        ii.          Guru Penolong Kanan
                       iii.          Ketua Panitia
             Menjalankan pemeriksaan  pelaksanaan LINUS, pentadbiran kelas, proses pengajaran dan pembelajaran. 


5.        Dokumentasi
                     i.          Fail Induk
·            Ahli Jawatankuasa program LINUS (Rujuk Lampiran 4)
·            Minit Curai (Rujuk Lampiran 9)
·            Laporan Kursus Dalaman
·            Minit Mesyuarat
·            Takwim (Rujuk Lampiran 5)
·            Surat Pekeliling LINUS – punca kuasa

                   ii.          Fail Data
·            Borang Pelaporan Prestasi Individu murid LINUS (Lampiran 10a: Literasi dan Lampiran 10b : Numerasi)
·            Analisis Keputusan Ujian, Periksaan dan Saringan (Rujuk Lampiran 10c)


                  iii.          Fail Murid
·            Borang Maklumat Peribadi murid LINUS (Dicetak dari Sistem  Maklumat Murid)

                  iv.          Bahan-bahan LINUS
·             Modul Guru
·             Modul Murid
·             Soalan-soalan Saringan

Program ini hanya akan mencapai objektif sekiranya semua pihak yang terlibat memberi kerjasama sepenuhnya di samping mengikuti Garis Panduan yang ditetapkan.

1 comment:

  1. I have read your blog its very attractive and impressive. Nice information. It helped me alot.
    Organiic Oil is very useful. It improve complexion and skin tone
    natural oil
    ayurvedic oil store in jaipur

    ReplyDelete